Sporttitontun vinkit liikunnallisempaan jouluun

18.12.2018

Sporttitonttu kannustaa liikkumaan joulunakin!
Sporttitonttu kannustaa liikkumaan joulunakin!

  • Jotta joulunajan käsitreeni ei olisi toispuoleinen, muista syödä herkkuja tasapuolisesti molemmin käsin!
     
  • Samalla kun kävelet sohvan ja jääkaapin väliä voit kulkea matkan eri tyyleillä! Esimerkiksi tanssien, hyppien, varpailla kävellen, askelkyykkyjä tehden...
     
  • Muista taukojumppa myös pitkillä illallisilla! Samalla kun nouset pöydästä hakemaan lisää voit tehdä muutaman kyykyn ja pyöritellä hartioita molempiin suuntiin.
     
  • Aamuherättely! Herätyksen jälkeen jää makaamaan ja pyörittele nilkkoja ja ranteita sekä kipristele varpaita. Nouse istumaan ja ota peiton nurkista kiinni. Huljuttele peittoa ylös, alas ja sivuille. Kädet vetreytyvät ja peitto tuulettuu! Lopuksi venyttele niskoja taivuttaen päätä vuorotellen molemmille sivuille. Venytysten jälkeen käy takaisin makuulle ja nuku vielä puoli tuntia... Jouluna ei ole kiire!
     
  •  Joulukalenterijumppa! Ennen kun avaat joulukalenterin luukkua, on hyvä hetki jumpata!
    Parillisina päivinä tee askelkyykkyjä yhteensä niin monta kun päivän lukumäärä on. Esim. 6.12 = yhteensä 6 askelkyykkyä/ 3per jalka.
    Parittomina päivinä pysy lankku-asennossa niin monta sekuntia kun päivän lukumäärä on. Esim. 15.12 = 15 sekuntia lankkua.

    Teksti: liikuntaneuvojaopiskelija Miia Koskela