Muista riittävä uni

13.8.2019

(Kuva: Pixabay.com)
(Kuva: Pixabay.com)

Koulujen ja työpaikkojen arki on alkanut, ja arkirytmiin pääseminen saattaa tuntua aluksi vaikealta. Kun väsyttääkin… Arkirytmiin pääsemistä helpottavat paitsi liikunta ja terveellinen ravinto myös riittävä uni.

UKK-instituutin mukaan liikunta on oiva keino parantaa unta. Se pidentää unen kestoa ja parantaa sen laatua. Liikunta kannattaa kuitenkin ajoittaa ennen nukkumaanmenoa niin, että rauhoittumiseen jää tarpeeksi aikaa. Raskasta liikuntaa kannattaa välttää illan viimeisinä tunteina, ettei elimistö käy ylikierroksilla nukkumaan mentäessä. Liikuntaa suositellaan myös vuorotyöläisille.
- Monilla on paha tapa selailla kännykkää vielä ennen nukkumaanmenoa. Sekä lasten että aikuisten kannattaisi rauhoittaa kännykän käyttö pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, muistuttaa va. terveysliikunnan päällikkö Turo Shemeikka PLU:sta.

Jos nukahtamisvaikeudet jatkuvat, saattaa Turon mukaan esimerkiksi kirjan lukeminen nukkumaan mennessä auttaa. Monet suomalaiset kokevat lisäksi lenkkeilyn ja iltakävelyn paitsi helpottavan nukahtamista myös parantavan unen laatua. Kannattaa kokeilla!

(Lähde: UKK-instituutti)