Viisi vinkkiä kaamosmielen torjuntaan

5.11.2019

Ylös, ulos ja lenkille kaamosmasennusta torjumaan!
Ylös, ulos ja lenkille kaamosmasennusta torjumaan!

Väsyttääkö pimeys, kun lumi ei ainakaan vielä meidän leveyksillämme valaise? Vai masentaako muuten vain? Tässä PLU:n vinkit kaamosmielen torjuntaan:

1) Säännöllinen liikunta. Itse tai ryhmässä harrastettu liikunta ulkona tai sisätiloissa piristää. Valitse sellainen liikuntamuoto, josta todella nautit!

2) Terveellinen ruokavalio. Monelle meistä iskee makeanhimo pimeänä vuodenaikana. Pystyt pitämään sen kurissa syömällä monipuolista ja terveellistä ruokaa. Älä unohda välipaloja!

3) Sosiaalisuus. Hakeudu muiden seuraan: sovi tapaamisia ystävien kanssa. Menkää konserttiin, teatteriin, elokuviin, taidenäyttelyyn… Älä vetäydy kuoreesi.

4) Hemmotteluilta tai -päivä. Kun poikkeat välillä arjen rytmistä ja rutiineista, pysyt paremmin tasapainossa ja jaksat paremmin.

5) Kirkasvalohoito. Tehokkain keino kaamosoireiden torjuntaan! Tutkimusten mukaan neljä viidestä kaamosoireista kärsivästä saa helpotusta oikein toteutetusta kirkasvalohoidosta. Kirkasvalohoidon aikana henkilön tulisi viettää päivittäin 30–60 minuuttia kirkkaassa keinovalossa. Valohoidon on lisäksi todettu toimivan tehokkaimmin, jos se otetaan aamuisin 5.30–9.00 välisenä aikana. (kohdan 5 lähde: Potilaan lääkärilehti)