Tiesitkö tämän terveydestä

26.11.2019

Arkiliikuntaa lisäämällä luot pohjaa terveytesi edistämiselle.
Arkiliikuntaa lisäämällä luot pohjaa terveytesi edistämiselle.

Arkiliikunnaksi luokitellaan kaikenlainen päivän mittaan tapahtuva liikkuminen ja liikehtiminen, joka ei ole varsinaista vapaa-ajan liikuntaa. Arkiliikuntaa on esimerkiksi työmatkojen kulkeminen pyörällä sekä kotityöt.

Hyvä hiilihydraatin lähde on esimerkiksi täysjyväpasta, koska siitä saatavat hiilihydraatit imeytyvät elimistöön hitaasti. Tällöin ravinnosta saatava energia jakautuu tasaisesti ja hyvä vireystila säilyy pidempään.

Liikkumisella voidaan vaikuttaa luun lujuuteen. Painoa kantavaa, erilaisia hyppyjä ja suunnanmuutoksia sisältävä liikunta on luuston lujuuden kannalta oleellista.

Kasviksia ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä, jotta tarvittavien kuitujen ja vitamiinien määrä täyttyy. Päivän saantisuosituksen saa täytettyä helposti lisäämällä jokaiselle aterialle hieman kasviksia tai hedelmiä.

Ihminen näkee suurimman osan unistaan vilkeunessa eli REM-unessa. Uneen vaikuttavat monet tekijät kuten sosiaaliset suhteet, ravitsemus ja liikunta sekä säännöllinen unirytmi.

Näitä asioita kysyttiin viime viikolla Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n esittelypisteellä Terveystietokeskus Friskissä Y-talolla Seinäjoella. Kyselyn laativat harjoittelijat Valtteri Näsi ja Matias White (kuvassa).